X
تبلیغات
Iranian Culture فرهنگ و مـوسیـقی ما - شاهنامه فردوسی با موسیقی بختیاری

معرفی آلبوم "ناونده" با صدای بهروز احمدی

شاهنامه فردوسی با موسیقی بختیاری

یکی از دغدغه های اهالی موسیقی ایران در سی سال اخیر، بازخوانی و بازآفرینی انواع موسیقی محلی ایران بوده است که اگر به لحاظ آمار آثار منتشر شده بازار، رده بندی کنیم، موسیقی لری و بختیاری مقام نخست را صاحب می شوند. پس از آن می توان به موسیقی آذزبایجانی و کردی اشاره کرد. تا کنون نزدیک به 150 عنوان موسیقی بختیاری چه با مجوز و چه بدون مجوز وزارت ارشاد در بازارهای سراسری و محلی منتشر شده است. اما این که چرا موسیقی بختیاری خیلی بیشتر از دیگر گونه های موسیقی محلی تولید و پخش می شود، بی گمان می تواند نشان دهنده تقاضای مخاطبان این نوع موسیقی باشد. علاوه بر آن، موسیقی بختیاری این امکان را داشت که در ده سال نخست پس از انقلاب که تولید موسیقی ایرانی به شدت کاهش یافته بود، چندین تجربه موفق و پر طرفدار را پشت سر بگذراند. انتشار نوار "مال کنون" (1365 خورشیدی) با آهنگسازی عطا جنگوک و صدای بهمن علائدین (مسعود بختیاری) که تا کنون شمارگان یک میلیون نسخه را پشت سر نهاده، نمونه ای از این اقبال عمومی است که در نوع خود جریان ساز بود. دیگر می توان به انتشار نوار "کوهسار" (1365) با آهنگسازی و خوانندگی علی اکبر شکارچی و همچنین نوار "مندیر" (1369) با آهنگسازی محمد علی کیانی نژاد و خوانندگی ملک محمد مسعودی اشاره کرد.

 

 ناونده با صدای بهروز احمدی

 

تازه ترین تجربه موسیقی بختیاری، اثری به نام "ناونده" (گردن بند) با تنظیم آهنگ مجتبی صادقی و خوانندگی بهروز احمدی روانه بازار شده است. بخشی از این اثر بر اساس یک سنت کهن ایل بختیاری به شاهنامه خوانی اختصاص دارد که در واقع این بخش از کار، ماهیتی ملی دارد و صرفاً در حوزه یک فرهنگ بومی ارزیابی نمی شود. خواننده اثر، با استفاده از شیوه شاهنامه خوانی مناطق لر نشین، ابیاتی چند از منظومه سترگ حکیم ابوالقاسم فردوسی را ارائه می دهد. نوع خوانش شاهنامه در مناطق لر نشین جنوب زاگرس، شامل بختیاری و بویر احمد، بر دستگاه همایون جاری می شود ولی لرهای واقع در زاگرس میانی شامل دورود، خرم آباد و الیگودرز، شاهنامه را در فواصل ماهور می خوانند. بهروز احمدی، که خود خواننده ای برخاسته از منطقه بختیاری نشین است، خوانش دوم بر اساس دستگاه ماهور را انتخاب کرده و با تنظیم زیبای مجتبی صادقی توانسته، روح حماسی شاهنامه فردوسی ر ابه خوبی بنمایاند. استفاده از ضرب زورخانه که نخستین بار توسط پرویز مشکاتیان در موسیقی ایرانی رواج یافت، حال و هوای خاصی به این کار داده است.

 

بخشی از شاهنامه خوانی بهروز احمدی با همراهی گروه سازهای ایرانی را بشنوید

 

این آلبوم قطعات شاد و جذاب دیگری نیز دارد که از آن میان ترانه "شاه بانو"، زیباتر  و فنی تر به گوش می رسد. در بخش های انتهایی این قطعه، آهنگساز و خواننده، یک دورگردانی (مدولاسیون) زیبا از دستگاه همایون به دستگاه شور را تجربه کرده اند. گفتنی است در سنت موسیقی بختیاری، چنین دورگردانی ها به فراوانی کاربرد دارند.

 

دورگردانی زیبای همایون به شور در ترانه شاه بانو را بشنوید

 

آلبوم "ناونده" توسط شرکت آوای سپهر منتشر شده است و علاقه مندان به خرید اینترنتی، می توانند این آلبوم را از فروشگاه موسیقی تهیه کنند. 

نوشته شده توسط هوشنگ سامانی Hooshang Samani در دوشنبه بیست و چهارم فروردین 1388 ساعت 19:11 | لینک ثابت |
 
business article
Powered By Blogfa - Designing & Supporting Tools By WebGozar